Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2019

Αφιέρωμα: Παιδεία-Εκπαίδευση (3)


Λειτουργικά αναλφάβητοι 
οι μισοί μαθητές Λυκείου


Έκθεση σοκ της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ)  - Τι σημαίνει ο όρος


Στοιχεία σοκ για κίνδυνο σχεδόν οι μισοί μαθητές των Λυκείων να έχουν αυξημένη πιθανότητα να είναι λειτουργικά αναλφάβητοι περιλαμβάνει η έκθεση της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. 
Το 1978, η Γ.Σ. της UNESCO υιοθέτησε μια νέα προσέγγιση στην προσπάθεια καλύτερης εννοιολογικής περιγραφής του αναλφαβητισμού, εισάγοντας την έννοια του ατόμου που είναι λειτουργικά αναλφάβητο.

(Σημείωση ΚΕΜΕΘΑ: Λειτουργικός αναλφαβητισμός, ΔΕΝ σημαίνει παντελή άγνοια των γραμμάτων (γραφής και ανάγνωσης), αλλά έλλειψη, μεγάλη ή μικρή της ικανότητας να χρησιμοποιεί το άτομο τις γνώσεις που του παρέχει η Εκπαίδευση και να τις μεταχειρίζεται, να αξιοποιεί δηλαδή τις γνώσεις που αποκτάει μέσω της γραπτής και της προφορικής αποτύπωσης του λόγου και μέσω αυτού των πληροφοριών που κατέχει. Μ’ αυτή την έννοια ο λειτουργικός αναλφαβητισμός είναι κάτι ποιοτικά διάφορο από τον απόλυτο αναλφαβητισμό. Λειτουργικά αναλφάβητος επομένος είναι όχι εκείνος που δεν ξέρει, ή δεν μπορεί να συλλαβίσει και πίσω από τους φθόγγους να αναγνωρίσει τις λέξεις και το σώμα του έναρθρου λόγου, αλλά εκείνος που μολονότι γνωρίζει γραφή και ανάγνωση αδυνατεί να τα χρησιμοποιήσει).

Η ΑΔΙΠΠΔΕ επικαλείται για το συμπέρασμά της αυτό τα στοιχεία από τις απογοητευτικές επιδόσεις των μαθητών της Β΄ Λυκείου σε Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια για το σχολικό έτος 2017-2018.
Ενδεικτικά στα γενικά λύκεια: 
Στην Γλώσσα το 7,1% των μαθητών βαθμολογήθηκε κάτω από τη βάση
Στη Φυσική βαθμολογία κάτω από τη βάση πήραν 1 στου δύο μαθητές (48,4%)
Στην Άλγεβρα το ποσοστό των βαθμολογιών κάτω από τη βάση ήταν 38,9% και στη Γεωμετρία 44,2% 

Ακόμα χειρότερη είναι η εικόνα στα επαγγελματικά λύκεια:
Ένας στους πέντε πήρε κάτω από τη βάση στη Γλώσσα
Το 52,7% πήρε κάτω από τη βάση στην Άλγεβρα και το 51,3% στη Γεωμετρία
Στο 41% οι βαθμολογίες κάτω από τη βάση στη Φυσική και στο 40,8% στη Χημεία. 

Οι συντάκτες της έκθεσης επισημαίνουν, σύμφωνα με την εφημ. Καθημερινή, ότι «τα προβλήματα που εμφανίζονται στο λύκειο, σε σύγκριση με το δημοτικό και το γυμνάσιο, δεν είναι προβλήματα αποκλειστικά του λυκείου αλλά όλων των βαθμίδων, τα οποία συσσωρευτικά κατέληξαν στο λύκειο. Προβληματίζει, βέβαια, το γεγονός ότι οι αντιλήψεις και οι πρακτικές του Δημοτικού και του Γυμνασίου, ίσως λόγω του υποχρεωτικού τους χαρακτήρα δεν αποτύπωσαν τα αρχόμενα προβλήματα λειτουργικού αναλφαβητισμού και ενδεχομένως δεν κινητοποιήθηκαν εγκαίρως».


Εφημ. ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ (Κύριο άρθρο)

Παιδεία ώρα μηδέν

13.09.2019 
Τα πορίσματα της έρευνας για τις επιδόσεις των μαθητών των λυκείων επιβεβαιώνουν την εικόνα ενός αποτυχημένου εκπαιδευτικού συστήματος. Περίπου οι μισοί μαθητές ταξινομούνται στην κατηγορία των λειτουργικώς αναλφάβητων. Η κατάσταση αυτή δείχνει σε ποια αδιέξοδα οδηγείται ένα σύστημα όταν είναι στάσιμο και κλειστό – χωρίς αξιολόγηση, χωρίς επιμόρφωση, χωρίς την ευελιξία που θα του επιτρέψει να παρακολουθήσει τις εξελίξεις και να ενσωματώσει νέες εκπαιδευτικές μεθόδους. Μαχόμενοι δημόσιοι λειτουργοί οι εκπαιδευτικοί, πρέπει να γίνουν φορείς μιας ριζικής μεταρρύθμισης. Και, βεβαίως, αυτομεταρρύθμισης.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου