Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου 2019

Αφιέρωμα: Παιδεία-Εκπαίδευση (2)


Αυτή είναι η αιτία των δεινών 
του σύγχρονου Ελληνισμού


Του Μάριου Πομερσί Δημοσιεύτηκε στις 08/12/2016 

Η χθεσινή ημέρα θα έπρεπε να είναι ξεχωριστή. Όχι τόσο γιατί δεν υπήρχαν ειδήσεις, καθώς οι δημοσιογράφοι απεργούσαν, όσο για το ότι θα έπρεπε σε όλα τα Μέσα Ενημέρωσης, να είναι πρώτο θέμα Η ΙΔΙΑ ΕΙΔΗΣΗ. Η είδηση που υποδεικνύει την αιτία των δεινών του σύγχρονου Ελληνισμού. Αλλά δυστυχώς, η είδηση σκεπάστηκε από ανούσια δημοσιεύματα για το πόσα πήραμε και πόσα δώσαμε στη διαπραγμάτευση για το δημόσιο χρέος. 
Αν η Ελλάδα έχει μιαν Αξία για την Ανθρωπότητα, αυτή συνίσταται στο ότι είμαστε προορισμένοι να κρατάμε, όχι πάντα με τον καλύτερο τρόπο, είναι αλήθεια, το φανάρι που φωτίζει τη μεγαλύτερη πνευματική κληρονομιά στους Αιώνες: Της Αρχαίας Ελλάδας του Ανθρωπισμού, της Ελευθερίας, της Δημοκρατίας, της Φιλοσοφίας και των Επιστημών. 
Γιατί εμείς; Διότι εμείς είμαστε η συνέχειά Τους. Η παρουσία μας στους ίδιους τόπους με Εκείνους, κι η χρήση της ίδιας γλώσσας με Εκείνους, είναι οι ιστορικά μη αμφισβητήσιμες αποδείξεις. Να τους μοιάσουμε αδυνατούμε, αλλά η Ιστορία μας έχει επιφορτίσει να κρατάμε το φανό αναμμένο στο διάβα της. Να θυμίζουμε ότι υπάρχει διαχρονικός Ελληνισμός, ως φορέας του Πνεύματος. 
Στο σύγχρονο κόσμο, τη σκυτάλη της Αρχαίας Ελλάδας έχουν πάρει χώρες που παράγουν γνώση, έχουν να επιδείξουν επιστημονικά επιτεύγματα, καλλιεργούν την κριτική σκέψη, αντιλαμβάνονται κι επενδύουν στην αέναη προσπάθεια του Ανθρώπου να αποδείξει ότι οι δυνατότητές του μπορούν να εκταθούν προς στο επέκεινα. 
Κι εμείς; Οι φορείς, οι απόγονοι της Αρχαίας Ελληνικής Κληρονομιάς; Εμείς αντί να βελτιώνουμε την Παιδεία των νέων παιδιών, την εκπαίδευση των νέων Ελλήνων, επιλέγουμε να ευνουχίσουμε την κριτική σκέψη, να εξισώσουμε προς τα κάτω τους συντελεστές της εκπαιδευτικής κοινότητας, να αποδεικνύουμε την πρόοδο των παιδιών μας μέσα από την αποστήθιση, όπως τα pets που έχουμε σπίτι μας αποστηθίζουν μερικές από τις εντολές μας και πράττουν αναλόγως.
 Απόρροια αυτής της καταστροφικής πρακτικής που ακολουθούμε ως κοινωνία επί δεκαετίες, είναι η επιπόλαιη πρόσληψη της ζωής και του χρόνου, οι επιπόλαιες αποφάσεις, αλλά και ο επιπόλαιος τρόπος που χρησιμοποιούμε το πιο δυνατό όπλο στη Δημοκρατία: την ψήφο μας.
 Διότι αυτό το χρεοκοπημένο πολιτικό σύστημα προήλθε όχι από επανάσταση, όχι από πραξικόπημα, όχι από παρθενογένεση, αλλά από τη δική μας ψήφο. Αυτοί που έφεραν την Ελλάδα στη χειρότερη θέση μέσα στην Ευρώπη, αυτοί που αποδείχθηκαν ανίκανοι να συγκλίνουν με την άλλη ευημερούσα Ευρώπη επί δεκαετίες, καθώς ξεκοκάλιζαν τα ευρωπαϊκά κονδύλια προς όφελος των ιδίων και των κάθε λογής κολλητών, αυτοί που έκαναν την Ελλάδα παρία της Ευρώπης και τώρα αδυνατούν να μας προτείνουν, έστω, έναν τρόπο εξόδου από τον εφιάλτη, αυτοί όλοι είναι προϊόντα της δικής μας ψήφου! Κι η δική μας ψήφος είναι προϊόν της αδυναμίας μας να αντιληφθούμε ποιο πρέπει να είναι το μέλλον μας ως έθνους, ως κοινωνίας, ως ατόμων.
 Η χθεσινή είδηση, λοιπόν, αναφέρει ότι οι φετινές επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών, σε σχέση με εκείνες των συμμαθητών τους από άλλες χώρες, όπως προκύπτει από το τεστ διεθνούς αξιολόγησης PISA, που πραγματοποιείται κάθε τρία χρόνια υπό την αιγίδα του Οργανισμού για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη (ΟΟΣΑ) ήταν απογοητευτικές.
 Σύμφωνα με την έκθεση, οι 15χρονοι Έλληνες κατέλαβαν την 43η θέση ανάμεσα σε 72 χώρες, στις τρεις βασικές κατηγορίες αξιολόγησης, που είναι οι επιστήμες, η κατανόηση κειμένου και τα μαθηματικά, ενώ οι επιδόσεις τους εμφανίζουν κάμψη και σε σχέση με τις ελληνικές επιδόσεις των προηγούμενων χρόνων.
 Ειδικότερα, η χώρα μας έλαβε 455 βαθμούς στις επιστήμες (-6 σε σχέση με την προηγούμενη έρευνα), 467 στην κατανόηση κειμένου (-8) και 454 στα μαθηματικά (+1).
 Οι μαθητές της Σιγκαπούρης αναδείχθηκαν οι καλύτεροι στον κόσμο, με περισσότερους από 550 βαθμούς, ενώ ακολουθούν οι μαθητές της Ιαπωνίας και της Εσθονίας. Την πρώτη δεκάδα συμπληρώνουν η Ταϊβάν, η Φινλανδία, το Μακάο, ο Καναδάς, το Βιετνάμ, το Χονγκ Κονγκ και η Κίνα. Από τους Έλληνες μαθητές αποδεικνύονται καλύτεροι οι συμμαθητές τους από πολλές ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων η Βρετανία, η Ολλανδία, η Γερμανία, η Ιρλανδία το Βέλγιο, η Πολωνία, η Νορβηγία, η Πορτογαλία, η Αυστρία και η Ισπανία. Από την άλλη πλευρά, χειρότερες είναι οι επιδόσεις των μαθητών από τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, την Κύπρο, καθώς και τις χώρες των δυτικών Βαλκανίων.
 Και στις τρεις κατηγορίες, οι επιδόσεις των Ελλήνων 15χρονων είναι κάτω από τον μέσο όρο των χωρών μελών του ΟΟΣΑ.
 Οι Έλληνες μαθητές εμφανίζονται επίσης να έχουν χαμηλές επαγγελματικές προσδοκίες από τις γνώσεις που προσφέρουν οι επιστήμες, αλλά και γενικότερα να μην έχουν κίνητρα για να μελετήσουν.
 Ένας μεγάλος Γερμανός φιλόσοφος, ο Ιμάνουελ Καντ έλεγε: «Διαφωτισμός είναι η έξοδος του Ανθρώπου από την ανωριμότητα του, για την οποία ο ίδιος είναι υπεύθυνος». Ο Ελληνισμός είναι ιστορικά επιφορτισμένος να κουβαλά μαζί με το όνομά του, και το Σταυρό του Πνεύματος που κληροδότησε στην Ανθρωπότητα η Αρχαία Ελλάδα. Με την Παιδεία στο κατάντημα που αποτυπώνει και η φετινή έρευνα της PISA, απλώς προδίδουμε την ιστορική μας αποστολή. Και βλάπτουμε τους εαυτούς και τα παιδιά μας, τις γενιές που έρχονται.-